En nu door!
Column bestuur Stichting Wageningen Goed op Weg, oktober 2020
En opeens was het
er dan
Het besluit van
Gedeputeerde Staten (GS) om geen nieuwe weg aan te
leggen maar om te investeren in de verbetering van
de bestaande infrastructuur om zo de bereikbaarheid
van Wageningen te verbeteren. Bijna niet te geloven
dat er eindelijk een knoop is doorgehakt na ruim
acht jaar discussie. Daarvoor alle complimenten aan
GS! We waren hier als gemeenschap ook echt een keer
aan toe. Getuige de zeer grote raadsmeerderheid die
voor dit besluit heeft gepleit, kan de gekozen
oplossing op een groot draagvlak in onze samenleving
rekenen. Ook wij zijn blij met dit besluit waarin we
veel elementen herkennen die wij in de afgelopen
jaren hebben aangedragen. Elke meerderheid kent
echter ook een minderheid en we realiseren ons dat
het besluit voor sommigen een teleurstelling
betekent omdat zij op een andere uitkomst hadden
gehoopt. We hopen echter toch samen met iedereen de
schouders te zetten onder het vervolg.
Want we zijn er nog niet.
Van papieren besluit
naar schop in de grond
Onze inzet tijdens het
hele traject is voortdurend gericht geweest op drie
einddoelen: het behoud van de kwaliteiten van natuur
en leefomgeving door geen extra weg door het
Binnenveld aan te leggen, het oplossen van de
verkeersoverlast die door met name de mensen in de
Roghorst en Tarthorst wordt ervaren en het
verbeteren van de infrastructuur voor auto,
fietsers, voetgangers en OV. Een integrale aanpak
kortom. Nu het besluit is genomen om geen
campusroute aan te leggen, kunnen we door naar de
volgende fase waarin we onze volle aandacht kunnen
richten op de twee andere hoofddoelen. De provincie
heeft aangekondigd in ontwerpateliers samen met
inwoners de gekozen variant ABR (Alternatief
Bestaande Route) verder uit te willen werken. Dat
juichen we toe, want als inwoners zijn wij bij
uitstek de mensen die inzichten kunnen verschaffen
die gestoeld zijn op praktische ervaringen. Het zal
lastig zijn om hieraan in coronatijd in praktische
zin invulling te geven maar samen moet het ons
lukken.
Ons huiswerk
Wij zien nu concreet
twaalf punten waaraan we willen werken. Niet al deze
punten vallen onder dit project maar ze zijn daarmee
wel verbonden omdat ze kunnen bijdragen aan de
oplossingen.
Een paar van de grootste (ontwerp)opgaven waar we mee aan slag moeten:
- De autotunnel op de Nijenoord Allee bij de Bornsesteeg /Churchillweg waartoe is besloten.
- Het verminderen van de geluidsbelasting voor de Horsten en Weides.
- Het transformeren van de nu als onveilig ervaren ontsluiting van de busbaan op de campus naar een veilige westelijke ontsluiting voor het autobestemmingsverkeer voor de campus.
- De spreiding van fietsverkeer zodat de Tarthorst minder fietsproblemen ervaart.
- Goede en brede infrastructuur voor fietsers en voetgangers langs bestaande wegen.
- Het zo mogelijk behouden van de huidige bomenrij en oude boerderij nu is besloten om de Mansholtlaan vanaf het Gesprek tot aan de Droevendaalsesteeg te verdubbelen.
- Het verminderen van het sluipverkeer dat over de Diedenweg gaat.
- Het uitwerken van het mobiliteitsconvenant dat is afgesloten.
De provincie heeft 32 tot 38 miljoen euro gereserveerd voor de uitvoering van alle plannen. Ook de gemeente heeft 4,25 miljoen euro gereserveerd voor die onderdelen die niet op het provinciale bordje liggen. Dat is veel geld. Wij zullen ons maximaal inzetten om ervoor te zorgen dat dit gemeenschapsgeld zo doelmatig wordt gebruikt ten bate van zoveel mogelijk Wageningers. Iedereen die hieraan een bijdrage wil leveren, is van harte welkom om zijn/haar ideeën met ons te delen via [email protected] .
Via deze maandelijkse column houdt het bestuur van Stichting Wageningen Goed op Weg (WGoW) u op de hoogte van de laatste stand van zaken. Meer informatie over WGoW treft u aan op http://www.wageningengoedopweg.nl/